Verleidelijk schrijven

Verleidelijk schrijven

 Hoe en wanneer doe je dat, verleidelijk en overtuigend schrijven?

Stel, je hebt een verhaal of een boek geschreven en je wilt deze aan de man brengen in een zinderende tekst. Of je hebt als ondernemer een dienst of product te bieden, die je aanprijst op je website en op de Social Media. Je bent als tekstschrijver ingehuurd en moet voor bedrijven de meest saaie producten aanprijzen. Of je wilt een –niet door te komen- wetenschappelijk artikel vol feiten omtoveren tot een sexy stuk.

Je hebt in elk geval een boodschap te verkondigen die jouw lezer aan moet sporen tot actie. In zo’n tekst zit een aantal ingrediënten. Je hoeft ze heus niet allemaal te gebruiken, maar houd ze altijd in je achterhoofd tijdens het schrijven.

Je verhaal:

  • verleidt
  • inspireert
  • enthousiasmeert
  • verheldert
  • prikkelt
  • laat verwonderen
  • laat nadenken

Hoe schrijf je nu je artikel zo, dat je lezer daadwerkelijk nieuwsgierig wordt en tot actie overgaat? Wat is de uiteindelijke winst voor je lezer? Want meestal is dat de enige reden waarom ze jouw stuk lezen: ‘What’s in it for me?’ Maak er in geen geval een verkooppraatje van.

Bereid je eerst goed voor

Kruip in de huid van je lezer. Wie is die lezer? Waarom is juist zij geschikt om jouw stuk te lezen en over te gaan tot actie? Waarom heeft hij jouw product nodig? Wat zijn de voordelen? Speel hierbij op het gevoel dat je teweeg brengt met je tekst: brengt het gemak, geeft  het rust, vrijheid, ruimte, tijd, ontspanning? Ontzorgt het?

Gebruik positieve woorden: het onderbewustzijn van de lezer maakt de beslissing, niet zijn brein.

Verzamel zoveel mogelijk informatie vooraf. Hoe meer details, hoe beter. De ene lezer inspireer je met die ene alinea, terwijl de andere deze volstrekt oninteressant vindt. Deze loopt juist weer warm  voor de volgende zin…

Schrijf niet alleen waarom iets belangrijk is om te kopen of lezen, maar beargumenteer dit minuscuul. Haal de wind uit de zeilen voor de lezer: alle ja-maar vragen worden al door jou beantwoordt in dit stuk. Maai hiermee het stuk twijfel van tafel. Maak het de lezer gemakkelijk!

Je merkt: voor een goed te schrijven stuk doe je eerst onderzoek.

Dan ga je schrijven

  • De kop –de hoofdtitel- is ongelooflijk belangrijk. Denk hier goed over na. Maak het jezelf niet gemakkelijk. Deze kop zet wel of niet aan tot actie. Aan jou de keus. En de titel van het boek als kop gebruiken: niet echt origineel.
  • In de inleiding schrijf je waarom het boek zo goed is, zo confronterend, zo filosofisch, zo poetisch, zo ….. Je verleidt je lezer om verder te willen lezen.
  • Daarna schrijf je een anekdote. Over het hoe en waarom het boek jou veranderde. Toen, en misschien nog steeds.
  • Langzaam schrijf je naar de kern (terug naar het waarom voor de lezer) en maak je het verhaal rond door een pakkende laatste zin.
  • Gebruik quote’s uit het boek, of een zin die pakt. Of een plaatje dat de lading dekt. Maak het speels, laat je tekst zingen. Jouw lezer wil de materie niet meer loslaten, wil verdrinken in jouw tekst. Dat.
  • Schrijf rechtstreeks aan je lezer alsof je met haar in de kroeg zit en een biertje drinkt. Geen passieve zinnen, maar actieve taal. Spreektaal. Geen moeilijke woorden. Leg helder uit.
  • Schrijf korte zinnen en alinea’s. Zoals ik in dit stuk doe. Speel met schuine of dikgedrukte zinnen. Gebruik tussentiteltjes.
  • Schrijf zbeeldend, dat de lezer het helemaal voor zich ziet.
  • Gebruik geen ontkenningen: ‘Zou het niet een goed idee zijn dat,’ of ‘Vind je ook niet?’. Is te algemeen, spreek de lezer rechtstreeks aan.
  • Stel af en toe eens een vraag aan je lezer: ‘Heb jij dat ook wel eens?’ Of: ‘Hoe vaak zou dat gebeuren, denk je?’
  • Een humorvolle, pakkende of ontroerende anekdote tussendoor doet het altijd goed. Om de lezer in een bepaalde sfeer of setting te manoeuvreren. Te laten herkennen. De ‘Aha.’

En dan is je stuk klaar

Denk je. No way.

Lees het eens hardop voor. Waar het hapert, loopt de zin niet goed. Moeizaam lopende teksten zijn afhakers voor de lezer.

Lees je tekst nu nog eens Wees kritisch. Schrap waar nodig. Kill your darlings. Loop jij zelf warm voor jouw tekst? Moet je er van glimlachen? Gaat je bloed sneller stromen? Wil je direct naar de bibliotheek of de boekwinkel rennen om je eigen boek weer te lezen? Of wil je op de knop drukken onderaan de tekst, waarop staat: ja, graag?

Laat het nu eens lezen aan iemand die je vertrouwt. Iemand die kritisch naar jou durft te zijn en liefdevol vraagt hoe het zit met die zin, of niet helemaal snapt waar die alinea op slaat. De beste feed-backers! Vraag of zij naar aanleiding van jouw tekst het product zou kopen of het boek zou lezen, als ze de doelgroep zou zijn.

Of stuur je tekst gewoon naar mij. Redigeer ik hem voor je. Geen gedoe.  Mail voor info naar: marian@dealchemievanhetleven.nl.