De kracht van blogs en verhalen schrijven

  • Laat de lezer aan je lippen hangen

Elk blog/verhaal dat je schrijft moet toegevoegde waarde hebben voor je lezer. Misschien door wat tips te geven. Een herkenbare emotie oproepen. Een actueel nieuwtje. Een oefening die de lezer kan doen. Iets dat inspireert of aanzet tot actie. Een vraag die je de lezer voorlegt. Vertellen vanuit een andere invalshoek.

  • De titel is erg belangrijk. Maak hem pakkend!

Dit is het eerste dat ‘gescand’ wordt. Bevalt de titel niet, dan wordt er niet doorgelezen. Maak dus nieuwsgierig. Prikkel. Roep een emotie op. Stel een vraag. Daag uit. Irriteer…

  • Een overtuigende inleiding

Geeft een indicatie waar de rest van het stuk over gaat. Dwing je lezer bijna om verder willen lezen. Pak hem dus bij de lurven en laat niet meer los… Werp een vraag op of beloof een oplossing verderop. Neem een stelling in en/of duw je lezer mee richting een climax.

  • Verdeel je tekst in hapklare brokken

Geen lange stukken, dan haken lezers af. De alinea’s zorgen voor structuur, bepalen het tempo. Met alinea’s maak je dingen concreet. Maak korte alinea’s en zet daar kopjes (vetgedrukt) boven als titeltjes. Dit maakt het de lezer gemakkelijk. Voor blogschrijvers is het handig om korte zinnen te gebruiken voor korte verhalen, columns of essays is dit minder van belang.

  • Focus je op het thema

Ga niet teveel alle kanten op met vertellen maar focus je op dat ene thema uit je titel. Heb je meer te vertellen, dan verdeel je dit in twee blogs of maak er zelfs een serie van. Deel 1, 2 enz. Leuk! Zorg dan wel voor een cliffhanger ; )).

  • Wissel af

Maak er niet een lange lap tekst van, maar zet er een fotootje tussen, een schuingedrukte quote, een stuk van een songtekst of een gezegde die echt bij de tekst past. Even een break om adem te halen, zeg maar.

  • Spreek je lezer toe

Bij blogs: gebruik liever niet ‘hen,’ of ‘de meesten,’ maar hou het persoonlijk. Stel een vraag: ‘heb je wel eens….’ Lezers willen geraakt en meegezogen worden in een tekst. Alsof jij de tekst alleen voor hen hebt geschreven. Ze moeten de tekst bijna ‘zijn.’ Hou je lezer betrokken.

  • Voor de ondernemer. Goed gevonden willen worden door (nieuwe) klanten?

Dan is het zaak om regelmatig een blog te plaatsen…. Aan de slag dus!